perjantai 22. elokuuta 2014

Oppia ja tiedonjakoa SoMessa

Yrittäjyys on muuttanut elämääni valtavasti. Positiivisiin puoliin täytyy laskea oman ajankäytön hallinta:  Kukaan ei käske tekemään sitä tai tuota vaan päätän itse tekemisistäni.
Eräs mielenkiinnon kohteistani on "Life-long learning" eli elinikäinen oppiminen ja siihen minulla onkin mitä parhaimmat mahdollisuudet.

Gran Canaria 1987: Ritariturnajaisten esiintymistä treenaamassa. Oppaasta on moneksi.


Täydellinen uranvaihto elämän tai työssäolon olosuhteiden muuttuessa pakottaa monet opettelemaan aivan uusia asioita: Joillekin se on stressaavaa mutta toiset nauttivat lähes joka hetkestä.
Itse lukeudun jälkimmäiseen porukkaan.
Hyppäys matkailualalta sosiaalisen median maailmaan ei käynyt ihan hetkessä: Vaadittiin muutaman vuoden itsetutkiskelu, paljon opiskelua sekä useita markkinatutkimuksia ennenkuin kirkastui miksi oikein haluan isona.  Viisikymppiselle ei alan vaihto ole aina helppoa, onneksi kahdeksan vuoden pestissä matkaoppaana ollessani totuin siihen että joka kohteenvaihdon myötä piti opetella uuden maan historiaa, kulttuuria sekä flooraa ja faunaa. Yleensä kohdetta vaihdettiin puolivuosittain mutta opasurani loppuaikoina tein myös lomituksia ja saatoin asua kuudessakin eri maassa vuoden sisällä. Missään koulussa en olisi voinut oppia ja kokea kaikkea mitä opasvuosiin sisältyi! 
Hyödynsin oppimiani kohdetietoja sekä kaikkia taitoja tehokkaasti matkatoimistotyössä Suomeen palattuani.
Oppimisesta ja tiedon hankinnasta tuli osa elämää; tosin nykyisin kiinnostuksen kohteet ovat hieman erilaisia kuin matkailualalla toisen palveluksessa, mutta yksinyrittäjänä tiedon hallinnan tärkeys on vain korostunut.  Niin paljon mielenkiintoisia aiheita mutta vain rajallinen määrä tunteja päivässä!

Tuotantopäällikön työtä: Hotellien valo- ja videokuvaus ympäri maailmaa.

Matkatoimiston tuotantopäälliköstä yhteisömanageriksi
Koen olevani onnekas! Vaikka yrityksen perustamisen alkuvaiheissa tuntui joskus siltä että olen hyppäämässä tuntemattomaan, "salto mortale" kannatti. Saan tehdä työtä jota rakastan, ihanien asiakkaiden kanssa.
Voin jatkaa uuden oppimista asiakasyritysten sisällöntuotannon, some-manageroinnin sekä kuratoinnin tiimoilta, jakaa tietoa eteenpäin, kouluttaa, opettaa, auttaa, ideoida...  Välillä projektiluontoisesti mutta enenevässä määrin myös pidemmällä tähtäimellä.

Työn alla olevia pitkiä projekteja
Kaikkein mieluisin osa yritystoimintaani on tehdä pitkäjänteistä työtä asiakkaan brändin tunnettavuuden eteen hyödyntäen sosiaalisen media mahdollisuuksia.  Verkostoituminen, liidit ja asiakkaani alan asiantuntemuksen tunnetuksi tekeminen on tärkeämpää kuin tykkäysten määrä.  Tosin käytän myös omia, henkilökohtaisia some-kanaviani asiakkaiden postausten jakamisessa. :-)  
Melkoinen määrä klikkejä pelkästään Bit.lyn kautta kuukaudessa asiakastileille.


Henkilökohtaisen brändäyksen onnistuminen hyödyttää myös asiakasyrityksiä. Kun jaan asiakastilillä julkaisemani postauksen vaikkapa henkilökohtaisessa Google+ profiilissani jolla on tällä hetkellä yli 750 000 seuraajaa, vaikuttavat julkaisun saamat plussat, kommentit sekä uudelleenjaot myös sen yrityssivun näkyvyyteen Googlen haussa ja sivu saa uusia seuraajia joita aihe kiinnostaa.  Lisää potentiaalista asiakaskuntaa.
Miksi asiakkaani ovat tyytyväisiä? Somessa asiakastileilläni käytetyistä valokuvista melko suuri osa on minun tai mieheni ottamia, kuuluu palveluun. Kuvapankissani taitaa olla yli 70 000 kuvaa ja lisää tulee.
Hyvän suomenkielisen sisällön löytäminen  on aikaavievää, uuden sisällön tuottaminen samoin: Kymmenen Tweetin julkaisemiseksi olen läpikäynyt vähintään viisinkertaisen määrän materiaalia.  Asiakkaille ajansäästö on kiistaton tosiasia.



Outward Bound Finland Ry

Aloitin yhteistyön OBF:n kanssa toukokuussa 2013, hoidan koko sosiaalisen median kentän. Vuoden kestäneen yhteistyön jälkeen tutkimme tilannetta huhtikuun lopussa 2014: Nettisivujen kävijämäärä oli kolminkertaistunut, kurssien myynti parantunut ja elämyspedagogiikasta sekä nuorisokasvatuksesta tiedottaminen saanut paljon laajemman vastaanottavan yleisön.
Koska kyseessä on Opetushallituksen tukea nauttiva rekisteröity yhdistys, tiedon jakaminen on avainasemassa.  


Olenkin päässyt vaikuttamaan myös nettisivujen sisältöön sekä ulkoasuun ihan itse sivuja muokkaamalla ja myös pitämällä ideariihiä OBF:äisten kanssa Google Hangouts -videopuheluiden avulla.  Kuvien käyttö sivujen julkaisuissa, yhdistyksen sanoman virtaviivaistaminen ja "suurelle yleisölle" suuntaaminen ovat tuoneet ihan uutta asiakaskuntaa sosiaalisten medioiden kautta. Hangouts On Air videohaastattelut alan asiantuntijoiden kanssa (nämä striimautuvat suoraan YouTubeen) lisäävät asiakkaan tunnettavuutta ja monipuolistavat sometarjontaa sekä nettisivuja: Googlen hakubotit tunnetusti tykkäävät videoista.

Täytyy muuten nostaa hattua OBF:n puheenjohtajalle +Jyrki Hämäläinen: Hän ottaa jatkuvasti erinomaisia ja some-käyttöön soveltuvia valokuvia, kuten tuossa ylläolevassa Google+ profiilissa.

Outward Boundin somepresenssi:






Matkamessut

Matkamessut -tapahtuman eli Suomen Messut Osuuskunnan kanssa aloitin yhteistyön vastikään, heinäkuun alussa 2014. Asiakas hyötyy erittäin paljon matkailualan taustastani sekä jo olemassaolevasta verkostosta.  Somepresenssiä vielä hiotaan ja suunnitellaan, messulaisten kesälomat hieman hidastivat tahtia. :-)
Tarkoitus on markkinoida messuja sekä ostajille että myyjille niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Tiedon jakaminen matkailualan ammattilaisille sekä matkailusta kiinnostuneille asettaa haasteita: Matti Meikäläinen on kiinnostunut eri asioista kuin Maija Matkatoimistovirkailija. Palautetta otetaan vastaan kiitollisuudella:  Kuinka voimme parhaiten palvella koko Matkamessujen asiakaskuntaa?

Matkamessut somessa:

Twitter ja Google+ ovat minun käsialaani, vielä hakemassa lopullista muotoaan, lisääkin kanavia on tulossa mukaan. YouTube on luotu, odottelee vielä sisältöä.
Facebookia sekä nettisivuja päivitetään asiakkaan omasta toimesta.


Mielenkiintoista puuhaa asiakastilien parissa riittää!  Google+ näyttelee suurta osaa, eniten käytämme yksityistä G+ Yhteisöä sekä Google Driveä sisäiseen kommunikointiin.
Jotta aika ei käy pitkäksi on minulla muitakin konsteja pitää sormet sopassa eli oppia uutta ja päivittää omaa osaamistani.  Henkilöprofiilit: TwitterGoogle+ ja Facebook sekä lisätietoa minusta ja vielä Rebelmouse - somepostauksien koontipaikka.

Matkailuaiheita:

Travel Pro Tips Facebook, Google+ ja Pinterest
Finland Explorer Google+Twitter ja Pinterest
Tourism Malaysia Nordic Google+

Google+:aa, businessta ja muuta mielenkiintoista:

Facebookissa Gplussa 
Pinterestissä kaikenlaista
Englanniksi bloggaan aiheesta GooglePlus Helper

Jos kiinnostuit yhteistyöstä, tiedät mistä minut löytää. Tai laita mailia jaana @ gplussa.fi.
Tervetuloa seuraan!


Ei kommentteja: