maanantai 7. toukokuuta 2012

Google+ ja työnhaku

Mikähän mahtaisi olla tärkein toimenpide Google+:n käyttöä aloitellessa?
Ei se kavereiden etsiminen. Vaan oman profiilin luominen...

Mietipä hetki miksi Google+ sinua kiinnostaa?


Haluaisitko tutustua ihmisiin jotka jakavat kiinnostuksesi samoihin harrastuksiin, nauttivat samankaltaisista elokuvista tai kirjoista, vai oletko kenties kiinnostunut erimaalaisita ja -kielisistä kontakteista?

Kiinnostaako sinua kasvattaa liiketoimintaverkostoasi LinkedInin ulkopuolelle, löytää uusia asiakassuhteita, markkinoida omia tuotteitasi tai palvelujasi?
Haluatko vain olla sosiaalinen ja pitää hauskaa, tai ehkä käytätkin Plussaa tiedon hankintaan sekä ammatillisista lähtökohdista?

Kaikissa tapauksissa voit vaikuttaa omaan löydettävyyteesi täyttämällä Profiilisivusi huolellisesti. Koska Google on ennenkaikkea hakutoimintojen uranuurtaja ei tätäkään aspektia ole Plussan puolelta pois unohdettu. Se mitä profiilitekstissäsi kerrot itsestäsi vaikuttaa myös Google+ hakutuloksiin.

Klikkaamalla sinistä muokkauspainiketta profiilisivusi tietolaatikoissa avaat muokkaustilan. Saat täytettyä haluamiasi kohtia niitä jälleen klikkaamalla, muista tallentaa tehdyt muutokset.









Tietoa työnhakijoille


Google+:ssa on nyt jo muutamia sivuja liittyen työmarkkinoihin:

+Duunitori    +duunio   +JobiJobi!
+Metropolia Career Services

Suomi -yhteisön Työtä tarjolla kategoriaan voi jakaa hakuilmoituksia ja tottakai käydä niitä lukemassa...

Lisäksi kannattaa kokeilla Google+:n omaa hakua vaikkapa hakusanoilla työnhaku, rekry, rekrytointi tai työpaikka, #hashtagilla tai ilman: Nämä sanahaut voit myös tallentaa.


Hyödynnä linkkejä!


Linkkipaikkoja on profiilisivun alareunassa kolme:

Muut profiilit - Twitter, Facebook, Flickr, LinkedIn, YouTube, blogisi ja vastaavat

Kirjoittaa kohteisiin - Bloggaatko vieraskynänä? Pidätkö yllä sivustoja yhteisesti?

Suositellut linkit - Nämäkin kertovat kiinnostuksen kohteistasi

Kaikkea voit muuttaa sekä pikkuhiljaa täydentää, on aivan sinusta kiinni mitä tietoja ja kuinka paljon haluat itsestäsi jakaa maailmalle. Tässä minun profiilini esimerkiksi: +Jaana Nyström

Katso profiiliasi vierain silmin


Profiilisivusi vasemmassa yläreunassa on 'Katsele nimellä' valikko. Kun sitä klikkaat voit kirjoittaa jonkun nimen tai sitten valita ihan julkisen vaihtoehdon, miltä profiilisi näyttää ihan kenen tahansa silmin. Kaikki näkyvyys riippuu siis omista asetuksistasi, osa tiedoista voi olla suunnattu vain muutamille henkilöille, kaikille piireille, tietyille piireille ja osa taas kaikille.
- Esimerkiksi minun puhelinnumeroni näkyy vain tietyille piireille.






Google+ näkyvyyden 10 kohtaa työnhakijalle:


1. Profiilikuva josta sinut tunnistaa
2. Profiilitiedot ajan tasalla: Koulutus, entiset työpaikat, nykyinen työnantaja
3. Kerro omin sanoin osaamisestasi 'Esittely' -kohdassa
4. Käytä avainsanoja jotta löydyt haussa
5. Postaa julkisestikin
6. Kiinnitä huomiota julkisiin postauksiisi, aiheet!
7. Seuraa sinua kiinnostavia yrityksiä
8. Käy kommentoimassa sinua kiinnostavien yritysten postauksia
9. Jaa Google+ postauksiasi myös muissa alustoissa, Bufferapp on kätevä työkalu
10. Profiilin löytäminen: Muista klikata 'näkyy haussa'.


Google+ näkyvyyden 5 lisäkohtaa työnantajalle:


1. Huolehdi sivusi löydettävyys haussa, avainsanat
2. Täytä profiilisi, tee siitä houkutteleva
3. Postaa julkisesti muutakin kuin omia mainoksia. Alan uutiset on hyvä esimerkki.
4. Käytä kuvia joka postauksessa, formatoi teksti selkeäksi, hakusanat, hashtagit, ei linkkidumppausta
5. Lisää kaikki potentiaaliset asiakkaat piireihisi







Oma aktiivisuus, vuorovaikutus ja sitkeys ovat tärkeitä!


Yritykset: Henkilöprofiilin kautta voi mainostaa sivua ja jakaa postauksia sieltä suunnalta. Yritysprofiilissakin voi jakaa muiden hyviä juttuja, näin saadaan aikaan vuorovaikutusta. Esimerkkinä sivuni Gplussa: Ilman sen kummempaa mainostusta olen kerännyt ihan kunnioitettavan joukon seuraajia.


Kaikkein tärkeintä on jokaiselle se aktiivinen läsnäolo, niin myös Plussan puolella.

Kirjoitin vieraskynänä samasta aiheesta Memegroupin blogissa.

Oletko sinä hyödyntänyt sosiaalista mediaa työnhaussa tai rekrytoinnissa?
Kokemuksia tai vinkkejä?


Ei kommentteja: