keskiviikko 21. marraskuuta 2012

Miksi Google+ vaietaan Suomessa liki kuoliaaksi?


Olen seuraillut niin nettikirjoituksia, valtamediaa, uusien yrittäjien koulutuksia ja alan lehtiä kuin myös sosiaalisen median "gurujen" puheenvuorojakin ja pakko on todeta ettei Google Plussasta puhuta saatikka kirjoiteta juuri mitään.

Paitsi niitä "Ghost Town" juttuja käännetään englannista, useimmat kilpailijoiden maksamia puffijuttuja. Aavekaupunki, hah. Kaikkea mitä virta tuo ei edes ehdi lukea.

Missä vika?

Onko Plussa vielä niin tuntematon täällä Pohjolan perukoilla?  Ovatko yritykset "mattimyöhäisiä" vai onko syy mediassa?

Kuka pistää paremmaksi vai olenko Suomen seuratuin yksityishenkilö?



Tänä päivänä on minut lisännyt piireihinsä lähes 420 000 profiilia, siis henkilöä tai yritystä.

Itse seuraan yli kolmea ja puolta tuhatta sivua sekä henkilöprofiilia.  Google+:n maksimi piireihin lisäämiseen on 5000.

Moni ihmettelee miten pystyn pysymään kärryillä.  Google+:n piirien hallinta tekee kaiken mahdolliseksi, ilman että tulee twittermäinen seuraa mua niin seuraan sua -tilanne.

Plussassa ei ole pakko olla kaveri, vaan yksisuuntainen seuraaminen on ihan ok, jopa suositeltavaa. Kannattaakin unohtaa kaikki vanha SoMe -oppi ja vain heittäytyä mukaan!

LinkedIn vai Plussa?

Kaiken mitä kerron itsestäni, yrityksistäni tai työpaikastani LI:ssä voin paremmin kertoa Google+:ssa.  Eihän siellä voi edes jakaa kuvallisia postauksia jos nettilinkki on surkea.

Endorsements? Jaa-a.
Se tosiasia että minua seuraavat oman alani kansainväliset huiput kertoo ehkä enemmän kuin vallalla oleva ajattelu että LI:ssä otetaan kaikki tulokkaat omiin ympyröihin... Facebook pidetään yksityisenä. Hmmm.


Mikä erottaa Google Plussan muista? 


Edelliseen viitaten Plussassa voi vaikka pelkän yksityisprofiilin kautta kommunikoida helposti eri sidosryhmien kanssa ketään loukkaamatta. Piirit mahdollistavat kanssakäymisen monella eri tasolla.

Lisäksi Google+ tarjoaa mahdollisuuksia joista ei muissa some-kanavissa voi kuin unelmoida:

Kuinka monta kertaa olet Feissarissa tai Twitterissä päässyt kasvokkain keskustelemaan ihan oikeiden julkkisten kanssa? Enkä nyt tarkoita Britneyn PR -porukkaa vaan omien alojensa kansainvälisiä julkkiksia, siis tosifiksuja ihmisiä.

Mitä? Et siis kertaakaan?





No, täytyy hieman kehaista että olen ollut samassa Hangoutissa kutsuttuna seuraavien megajulkkisten kera:
Kokki Anthony Bourdain, rokkistara Robbie Williams, Ron Garan (astronautti joka hengasi maan kiertoradalta), kirjailija John Grisham, CERNin tiedemiehiä, Googlen huippujohtajia eri maista ja monia muita...

Lisäksi olen kommentoimalla postauksiin saanut joskus jopa herkullisen väittelyn aikaiseksi joidenkin USA:n tekniikkabloggareiden tai tunnetun Star Trek -näyttelijän kanssa.

Eihän tällaiseen seuraan Jyväskylän tyttö yleensä pääse, vai mitä?


Miksi vaikenette?


Tämä on nyt vain oma mielipiteeni, mutta luulen että etabloituneet SoMe -kouluttajat tuntevat kuinka palli heiluu.

- Facebook ja Twitter, joskus LinkedIn, joku rohkea jo suosittelee Pinterestiä.

Ei olla kiinnostuttu, ei tunneta, ei osata...  Monimutkaista ja jopa vaikeaa verrattuna kuvien pinnaamiseen netistä.  Voi harmi, eihän asiakkaat enää tarvitse hakukoneoptimointia kun Plussassa olo nostaa sivut sfääreihin - ihan ilmaiseksi.  Shhhhh!

Miksi siis ottaa edes esille koko kiusankappaletta, parempi olla hiljaa ja toivoa että se katoaa.

Google+ on tullut jäädäkseen: Vasta noin 20 % suunnitelluista toiminnoista on otettu käyttöön ja lisää tulee koko ajan: Jos haet Googlesta sanalla Google+, jää +-merkki pois tuloksista.

Oletko miettinyt miksiköhän?


Koska tulevaisuudessa Google+ = Google.



+johanna janhonen bloggasi samasta aiheesta ja mukana on myön minun videohaastatteluni:

Miksei G+ iske Suomessa ja miten Plussaa pitäisi käyttää

Plussan puolella on ihan uusi porukka somelaisia, +Tero Toivanen kommentoikin Facebookissa ettei tunne tämän listan ihmisistä juuri ketään.

Miksi pitäisikään?  Eihän siinä ole mitään järkeä että keskustellaan samoista asioista samojen ihmisten kanssa kaikilla somealustoilla, vai mitä?


Jätä kommentti, varsinkin jos olet eri mieltä. Herätellään keskustelua eikä enää vaieta Plussaa manan majoille.


17 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Moi Jaana,

Tänäänkin (ja huomenna!) valmennuksessani mainitsin Google+:n (enkä tarkoita, että pidän FlowHousea "etabloituneena Some-kouluttajana", kunhan yritän auttaa asiakkaitani parhaalla mahdollisella tavalla), mutta vain mainitsin, koska 20 valmennettavasta 3 tiesi, että heillä oli G+ tili, mutta eivät koskaan käytä sitä, koska eivät koe saavansa siitä lisäarvoa. LinkedIn oli hieman useammalla ja puolestaan FB puuttui vain kolmelta kahdestakymmenestä. Käyn siis koulutuksissa läpi suosituimmat Internet-markkinoinnin ja sosiaalisen median työkalut ja tällä hetkellä minun henkilökohtaisen ja asiakkaitteni näkökulmasta Google+ ansaitsee vain maininnan, valitettavasti. Olen kova Android fani ja ihailen Googlen tuotteita, mutta nyt tuntuu siltä, että esim. Maps on mennyt sekavaksi, kun sitä integroidaan Plussaan. Toivoisin, että palvelut selkeytyisi, ei monimutkaistuisi ja valmentaisin varmasti G+ jos sille olisi asiakaskunnassani tilausta. Minulla ei ole tarvetta nostaa mitään työkalua toisen edelle ja välttämättä työkalujen vertailu ei edes ole tarpeen, kukin maksaa minulle täsmälleen yhtä vähän eli 0€, valmennan sitä mitä asiakkaat pyytää. Valmennan AdWordsiä, Analyticsiä, YouTubea, Google optimointia ja firma toimii Gmail-kalenterien ja sähköpostien päällä, mutta G+ on tähän asti hieman "sotkenut" niiden käyttöä. Tältä osin jätän Jaana kenttää sinulle, kenties siinä olisi vaikka yhteistyön saumaa, jos (ja kun toivottavasti) G+ yleistyy ja asiakkaatkin sitä kysyy ;-) Tässä oma näkökulmani :-)

Terveisin, Kalle K. / FlowHouse Oy

Markku Jantunen kirjoitti...

Minulla on joka vuosi yksi kurssi,joka toteutetaan Google plussalla, syötteenlukijalla, bloggerilla, sitella ja drivella. Kun aloitan kurssin, opiskelijat eivät tyypillisesti tiedä googlesta muuta kuin hakukoneen ja mailin.

Kohta aloitukseen jälkeen jokseenkin kaikki innostuvat.

Jaana Nyström kirjoitti...

Kiitokset kommenteista!

Kovasti nyt kuuluu joka puolelta että kyllä Plussasta puhutaan koulutuksissa ym... :-)

Julkisuudessapa ei puhuta eikä kirjoiteta. Onko siis vaadittava päitä vadille median suunnasta? Plussan 1-vuotissynttäritkin sivuutettiin ihan täydessä mediahiljaisuudessa.

En ole kyllä nähnyt mitään positiivisia blogipostauksiakaan joissa G+ olisi esiintynyt edukseen, siis suomalaisilta alan bloggaajilta.

Loma-Parnu kirjoitti...

Hei

Yritinpä tuossa perustaa oman google+ tilin loma-parnu.com alle, mutta ei se niin vain käynyt. Pitänee tutustua tähän paremmin. Toisaalta jos on kovin monimutkaista opiskella pelkkä plus tilin perustaminen, niin..
http://www.loma-parnu.com
Ystävällisin terveisin Ilkka

Jaana Nyström kirjoitti...

Hei Ilkka:
Ensin täytyy tehdä henkilöprofiili omalla nimellä (Google tilistä) ja sitten yhdistää siihen profiiliin Google+ -yrityssivu.

Tästä on hyvä aloittaa: http://googleplussa.blogspot.fi/2012/02/google-plussan-kayton-aloitus-osa-1.html

Markku Jantunen kirjoitti...

Ryhdyin etsimään plussan opetusmateriaalia. Sinä olet tehnyt hyviä juttuja, olen pannut niitä kyllä talteen. Mikähän niistä olisi uusin ja sellainen, jolla helpoimmin perehdyttäisin opiskelijat omatoimisesti plussan aloittamiseen?

Homma on aika helppoa, jos he ovat samaan aikaan kaikki paikalla tietokoneluokassa ja katsomme asiaa yhdessä. Aina on kuitenkin moni poissa ja sitten pitää kerrata aikaisemmin paikalla olleiden kiusaksi.

Markku Jantunen kirjoitti...

Tuo on totta. Sinä kyllä olet tehnyt työtä asian eteen. "Kaikki" someihmiset tuntevat plussan, mutta muut eivät kovin hyvin. Muutama vuosi sitten, kun Googlella oli vielä wave, käytimme sitä vähän. Yritin Facebookia, mutta isossa luokassa vain muutama oli naamakirjassa! Se oli täysi yllätys, kun kuvitelmani oli, että jokseenkin kaikki noin kaksikymppiset opiskelijat siellä olivat. Nyt on Google Plussan kanssa vähän samalla tavalla. Ehkä Suomessa vaan ottaa aikaa uusien asioiden kanssa.

Sitäpaitsi sosiaalinen media on sellaista, että "minusta näyttää siltä kuin muutama kollega jutustelisi keskenään," kuten eräs ilmaisi asian.

Jaana Nyström kirjoitti...

Hei Markku!

Varmaan nämä postaukset ovat parhaita aloitukseen:

http://googleplussa.blogspot.fi/2012/02/google-plussan-kayton-aloitus-osa-1.html

http://googleplussa.blogspot.fi/2012/02/google-plussan-kayton-aloitus-osa-2.html

http://googleplussa.blogspot.fi/2012/01/google-kayton-aloitus-profiilivinkit.html

Sitten vain hakusanoilla lisää juttuja sitä mukaa kun oppilaat edistyvät.

Olisikos joku toive mistä aiheesta kirjoittaisin postauksen? Jotain epäselvää? Puuttuuko tietoa jostakin Plussan osa-alueesta?

Englanninkielisessä blogissani on vielä enemmän tietoa eri aspekteista:
http://googleplushelper.blogspot.fi/

Jaana Nyström kirjoitti...

Ai juu, tässä Google+ Ohjekeskus suomeksi:
http://support.google.com/plus/?hl=fi

Jaana Nyström kirjoitti...

Onpahan melko hyvin sanottu! :-)

Pasi Mäenpää kirjoitti...

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, Jaana. Kaikki kirjoitukset, niin suomalaiset kuin ulkomaisetkin, ovatpa kuinka alan ammattilaisilta tahansa, puhuvat aina vain Facebookista, Twitteristä ja Pinterestistä. Joku saattaa sivulauseessa mainita LinkedInin. Ja kuten sanoit, G+ tulee esiin vain, kun halutaan kertoa aavekaupungista. Jopa alan kirjallisuus tuntuu tietävän vain nuo 3+1. Ymmärrän suomalaisten tunnetun jälkeenjääneisyyden, mutta ulkomaillakin?

Mikäli opiskelukavereille mainitsee majailevansa G+:san puolella, on vastaus aina "Mutta eihän siellä ole ketään." Nykyään tuohon ei enää jaksa vastata. Parempi vaihtoehto on hankkia uusia ystäviä täältä ja lukea mielenkiintoisia kirjoituksia, kuin tarinoita korvan kaivamisesta FB:n puolelta.

Tänä päivänä ihmisen tulee olla valmis luopumaan yksityisyydestään. Juuri androidiin vaihtaneena, tajusin kuinka paljon tietoa se kerääkään liikkeistäni. Kun on valmis luopumaan siitä pienestä häiritsevästä tekijästä, saa irti paljon hyötyjä. Kunhan Google tajuaa pitää meillä tietyn yksityisyyden mahdollisuuden (rasti ruutuun, tai ainakin uskomuksen yksityisyydestä) kaikki on hyvin. Ainakin paremmin kuin Facebookilla, mikäli kuvien oikeudet siirtyvät yritykselle, joku tällainen sääntömuutos siellä oli. Näin sinisilmäisesti me tämänpäivän ihmiset haluamme asioita katsoa.

-Pasi

Kuva Ukko kirjoitti...

Olen "lobannut" G+:saa muutamissa paikoissa, lähinnä valokuvaajien keskuudessa ja aina vastaukset on ollut ettei siellä ole suomalaisia... En nyt yhtäkkiä saa päähäni, mistä tämä käsitys kumpuaa, mutta tiedän todellisuuden toiseksi. Ja sitten kun tätä yrittää näyttää, niin sitten seuraava väite on ettei siellä ole ketään juuri meidän kylältä.

Kovin on piukassa ajatusten avautuminen plussan, tai yleensäkin googlen, suuntaan naamakirja ja wordpressi on vain ainoat käytettävät vaihtoehdot.


Janne Vuorenpää

Jaana Nyström kirjoitti...

Pasi ja Janne, kiitos erinomaisista kannanotoistanne!

Itsekin olen melkein jo vaipunut epätoivon alhoon suomalaisten muutosvastarinnan edessä. Google+:n kaikkia mahdollisuuksia ei vain ymmärretä, uskoisin näin.
Kyseessä ei ole samanlainen some-jutustelupaikka kuin FB tai vain linkkienjakokone kuten Twitter.

Plussa on sosiaalinen kerros kaikkien Googlen palvelujen sekä työkalujen päällä, nämä tulevat integroitumaan yhteen yhä tiiviimmin ja tulevaisuudessa Plussaa käyttämättömät jäävät vaille tiettyjä lisäominaisuuksia tai mahdollisuuksia.

Ikkuna maailmaan, ei siihen omalle kylälle... Tästäkin aiheesta olen blogannut sekä suomeksi että englanniksi.

No, me jotka olemme jo asiat oppineet ja saaneet sijamme piireissä, meillä on etulyöntiasema muihin nähden. :-)

Sami Jumppanen kirjoitti...

En ymmärrä, miksi joka paikasta pitäisi löytyä ne samat vanhat tutut. On ihmisiä, jotka istuvat esim. firman reissulla niiden kanssa, joiden kanssa nähdään muutenkin päivittäin. Sama meno bussissa, tilaisuuksissa, lounaalla. En oikeastaan tiedä mistä tämä johtuu. Plussassa on aito mahdollisuus kurkkia, mistä kaikki muut puhuvat. Siis muut kuin ne, joiden kanssa voi vaihtaa kuulumisia kahvipöydässä (pieni kärjistys, tiedostettu). Ilman tuttuja tai uusien kaverikutsujen lähettämistä ja hyväksymisen odottelua.

Verkottumisessa / SoMe:ssa on kaksi puolta: yksityinen elämä (vapaa-aika) ja työ - niillä joilla se on. Vaikka ei olisi töitä, pitäisi ottaa huomioon se, että joskus saattaa olla. Jokainen on kuitenkin vain yksi henkilö. Eri asioita voi toki hoitaa eri välineillä, mutta ei kannata kuvitella että "olen täällä noin ja tuolla niin ja näin". Tämä voi olla yksi eri järjestelmien käyttöönottoa rajoittava tekijä. Kun tietää, miten yhdessä paikassa voi toimia, ja pohjatyöt on tehty, on työlästä tutustua uuteen. Uusi tunnetusti pelottaa, eikä vanhaan tottuneena tiedä mitä odottaisi uudelta.

Minun vähäinen kokemus sanoo seuraavaa eri järjestelmistä:

- Twitter: siis ihan oikeasti, ihmiset? (huom: ei omaa tiliä, mutta voisin kuvitella jakavani vaikka automaattisen sääaseman tietoja sitä kautta, en omia kuulumisia)

- Facebook: yksityiset asiat, oikean maailman kaverit/tuttavat, joista 1% kanssa oikeasti asioi, aikaa palaa, ei tuota (siksi ei enää omaa tiliä)

- LinkedIn: yritysverkostoa, joutuu välillä miettimään miten verkostoituu, koska kontakteilla voi olla jotain tekemistä (tai sitten ei saisi olla) oman firman kanssa, tai muiden tuttavien kanssa, vaikkei olisikaan henkilökohtaisesti mitään. Työpaikan etsimiseen yrittäisin varmasti, mutta ongelmanratkaisussa rinnastan webbihakuun (ei kovin kattava kokemus, "onpahan nyt tili ja kontakteja siellä")

- Google Plus: eri juttu! Ei pakkoverkottumista! Enemmän asiaa kontaktien sijaan. Heikkoutena aihepiirien/kategoiroiden puuttuminen; on vain ihmiset ja heidän postaukset. Voin seurata ihmistä, mutta en aiheita. Hashtagien/hakujen avulla esim. ajankohtaisten tähtitaivaan tapahtumien löytäminen on sattumankauppaa (sama toki millä tahansa aihealueella + kielimuurit päälle). Työpaikat? Jaa-a, ei käsitystä siitä miten toimisi työmarkkinoilla. Firmoja siellä kyllä on, sen tiedän.
Plussaa en käytä kovin monipuolisesti. Luen lähinnä streamia vapaa-ajalla, en piirejä. Julkaisu, kommentointi ym. on helppoa.
Politiikkaa, tiedettä ym. löytyy ja niistä todella saa keskustelua aikaiseksi. Jos ei omien tuttujen kanssa, niin ei muuta kuin edemmäs kalaan!

Kiitos taas, Jaana.

Jaana Nyström kirjoitti...

Hyvä kommentti, kiitos Sami!

Toivottavasti tulevaisuudessa Topics eli Aiheet ovat seurattavissa: Uskoisin että Googlella työskennellään tuon asian parissa, sellaista mahdollisuutta on toivottu valtavasti.

Nyt jo on useita rekryilmoituksia viikoittain Plussassa, olenkin jakanut aina muutamia +Gplussa -sivun kautta.

Firmat alkavat löytää tämänkin puolen Plussasta. Kunhan oppisivat vielä käyttämään hashtageja postauksissa: Esim. minun käyttämiäni #rekry #työ #työpaikka #duuni hashejä, niin ihmiset voisivat löytää avoimet työpaikat helpommin haulla. Plussan hashit eivät koskaan vanhene tai katoa... Tuollaisen haun voi myös tallentaa itselleen.

Lisää aiheesta aikaisemmissa postauksissani:

http://googleplussa.blogspot.fi/2012/05/google-ja-tyonhaku.html

http://googleplushelper.blogspot.fi/2012/11/the-best-feature-of-google-search.html

Tarja Ollas kirjoitti...

Juuri julkaistut yhteisöt on käänteentekevä uudistus G+:ssa. Nyt on helppoa kertoa ihmisille, mistä aloittaa. Samasta aihepiiristä kiinnostuneet ihmiset löytävät toisensa. Yritykset voivat perustaa yhteisöjä ns. "sosiaalisen objektin" ympärille, eli saavat aikaan keskustelua, joka tukee bisnestä. Myös kieliongelma on ratkottavissa niin, että perustaa eri yhteisöt eri kielille (nykyistä parempia käännöspalveluja odotellessa).

Jaana Nyström kirjoitti...

Aivan totta Tarja!
Tämä on käänteentekevä uudistus ja sekoittaa varmasti SoMe -peliä.
Yhteisöjen käyttö businekseen avaa aivan uusia ulottuvuuksia: Sellaisen voi perustaa myös yrityssivu jolloin yhteisö näkyy myös Sivun profiilissa.