sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Google+ ja yrityksen sisäinen / ulkoinen viestintä



SomeTime 2013 tapahtuman esitykseni videointi meni näemmä mönkään kameran sähköjen prakattua (vai oliko kyse sittenkin esityksen karseudesta :-) Siispä tässä yritysasiaa Google+ tiimoilta.





Google+ ja Googlen työkalut


Kuulemani mukaan useat suomalaisyritykset käyttävät Google+ työkaluja sisäiseen viestintään: Rovio, Yle ja Algol etunenässä.

Hangouts (bileet!)-videoneuvottelu on erinomainen keino pitää kokouksia: Ajansäästö ilman matkustamista on melkoinen ja silti pääsee ihan kasvokkain juttelemaan. Ihan perustilillä saa ilmaiseksi 10 henkeä yhteen ja samaan Hangoutiin mutta Google Apps käyttäjillä on mahdollisuus jopa 15:n hengen hengailuun kun yritys siirtyy Google+ Premium -käyttäjäksi.

Google+:n viimeisimmän käyttöjärjestelmän uudistuksen yhteydessä 15.5.2013 chatista tuli Hangout ja Hangout -videoneuvottelu on Hangout bileet!

Hieman höhlä nimivalinta... :-)



Ohjeet Hangouts -käyttöön


Ruudun jakaminen mahdollistaa esitysten pitämisen myös muilla kuin Google Driven omilla työkaluilla, mutta näillä vasta pääseekin hienosti yhteistyötä tekemään:

Google+ Hangoutiin voi lisätä appseja sitä mukaa kun niitä tarvitsee, Google Drivestä Slideshareen tai Symphonicaliin.






Esimerkiksi Google dokumentin voi jakaa omasta Drivestä, tai aloittaa ihan uuden työstämisen Hangout Notes -toiminnolla. Vielä ei Hangout chat tallennu kuten vaikkapa Gmailin chätti mutta tulevaisuudessa toivottavasti.

Drivestä voi jakaa sisältöä suoraan myös Google+ yrityssivulla, yhteisöissä tai omille piireille. Presentaatiot näyttävät Plussassa erityisen hyviltä, myös linkit toimivat. Google Forms kyselyihin pääsee vastaamaan suoraan postauksesta.

Koska hengata voi paitsi tietokoneella myös älypuhelimella tai tabletilla, niin toimistorajat rikkoutuvat ja etätyö muuttuukin läsnätyöksi, ainakin digitaalimaailmassa.



Hangouts videoneuvottelussa on helppo keskustella sekä työskennellä yhdessä vaikka osanottajat ovat toisella puolen maapalloa:



Hangouts On Air -toiminto on tervetullut lisä monelle pienyrittäjälle.

Lähetys striimautuu livenä suoraan Google Plussaan sekä YouTubeen ja video jää sinne katseltavaksi. Kun video on tallentunut, voi sen piilotta myös linkin taakse.
Voit siis tehdä vaikkapa esittely- tai koulutusvideoita ilman mitään softaa.


Mitä uutta Google+ tuo yritykselle?







Yrityssivulla voi kirjoitella pelkästään vaikka vain suomeksi jos tarjontaa ei ole ulkomaille. Ja mikä parasta, voi postata piirien kautta juuri haluamillesi asiakasryhmille ihan eri sanomaa! Vaikka usealla eri kielelläkin.

Rekry kannattaa myös huomioida: Olen saanut jo muutaman kyselyn suomalaisfirmoja koskien. -Missä sijainti, onko hyvä maine, kannattaako hakea töihin jne.

Onko asiakkaalla ongelma? Voit ottaa asiakkaan suostumuksella tämän koneen haltuun teknistä neuvontaa varten Hangoutissa.

Tuotejulkistus tulossa? Kerro asiakaskunnallesi siitä Hangoutissa ja anna heidän esittää kysymyksiä vaikka YouTubessa - he eivät tarvitse Google+ tiliä sitä varten.

Google+:n suurin käyttäjäryhmä on yllätys monelle: Hyvin toimeentulevat, noin nelikymppiset koulutetut ihmiset ympäri maailmaa. Unelma-asiakkaat siis?
- Tosin Google+ vaatii enemmän viestinnältä. Pelkkä automatisoitu linkindumppaus ei tälle yleisölle riitä.





Google+ ja yrityksen ulkoinen näkyvyys


+ZAGAT on yhdysvaltalainen yritys (ravintoloiden arvostelu ym.) joka on osannut hyödyntää Hangoutteja sekä yrityssivuja loistavasti. Itsekin pääsin osalliseksi kun jututin julkkiskokki Anthony Bourdainia livehangoutissa.


Kokemukseeni perustuvia ohjeita Plussan puolelle

Ole oma itsesi vaikka postaisitkin yrityssivulta. Teennäisyys paistaa heti läpi.

Äläkä lähde pelkälle Hootsuite -linjalle vaikka helppous houkuttaisi.

Sosiaalisen median sisällöntuottajaksi ei missään nimessä kannata valita kesäharjoittelijaa; kun hän lähtee niin samalla saattavat kadota myös käyttäjätunnukset.  Välttämättä ei yrityksen somettajaa tarvitse etsiä myöskään markkinoinnista tai viestinnästä: Etsi sellainen henkilö jota sosiaalinen media kiinnostaa myös työn ulkopuolella!

Käyttämällä sekä uniikkeja että suosittuja hashtageja saat sisällön useampien tietoon Google+ haun avulla. Suosittelisin joskus myös jakamaan vaikka kilpailijoiden postauksia, asiakkaat arvostavat sitä että haluatte tarjota heille parasta; Samassa yhteydessä voi kauniisti korostaa oman firman osaamista myöskin.

Käytä Plussassa aina kuvaa tai linkkiä tekstin yhteydessä. Jos linkin pikkukuva on huono tai ei toimi, lisää linkki päätekstiin ja postaa kuva - ota vaikka ruutukaappaus nettisivusta.

Tuota hyvää sisältöä omalta alaltasi:
Markkinointiguru Guy Kawasakin mukaan vain 5% yrityksen julkaisuista saisi olla suoraa mainosta. Itse suosittelen pitäytymään alle 20% kakussa.


Kuten Ville Tolvasen blogissa todetaan:

Jos huudat viestiäsi verkkoon ja poistut sen jälkeen paikalta keskustelematta yhteisösi kanssa, pitävät kaikki sinua dorkana, eikä tweeteistäsi tai statuksistasi ole mitään hyötyä.

Ole sitkeä sekä kärsivällinen, piireihin pääseminen ei tapahdu viikossa eikä kahdessakymmenessä vaan vie aikaa myös löytää juuri se 'oma' yleisösi.

Keskity aiheisiin jotka ovat sinulle mieluisia. Niitä voi olla laidasta laitaan; Älä kuitenkaan yritä miellyttää muita äläkä turhaan mieti mitä voisit tai mitä kannattaisi postata. Ei maksa vaivaa lähteä väen vängällä tavoittelemaan piirittäjiä. Ole rehellinen itsellesi ja muille.

Käytä hyväksesi Google+ hakua, etsi ihmisiä sekä yhteisöjä jotka postaavat samoista aiheista. Jaa heidän julkaisujaan edelleen, lisää omat kommenttisi, kerro omin sanoin mielipiteitäsi erilaisista asioista, jaa hyviä linkkejä sekä tuota alkuperäistä, omaan alaasi liittyvää sisältöä.

Rinkuloi eli lisää yrityssivunkin piireihin suuri määrä Plussaajia. Käytä postauksissa hashtagejä: Google+:n haussa vuosia vanhatkin julkaisut nousevat esille.


Lyhyesti: 

Älkää jääkö vain omiin piireihinne pyörimään sillä mahdollisuudet oppia uutta, tutustua uusiin ihmisiin ja keskustella kaikesta mahdollisesta auringon alla ovat Plussan parhaita puolia! Myös kansainvälisesti.


Yrityssivuja sekä yhteisöjä


Millainen on hyvä yrityssivu?

- Sellainen joka myös antaa, eikä vain tyrkytä mainosta. Lisäarvon tarjoaminen kuten tiedon tai muun hyödyn jakaminen potentiaalisille asiakkaille on tärkeää brändin rakentamisessa.
Sharing is caring
Hyvä esimerkki toimivasta yrityssivusta markkinointimielessä on Cadburyn suklaatehtaan sivu josta myös Fazer voisi ottaa opikseen.


Useilla yrityksillä on oma, sisäinen yhteisö

Yhteisöstä voi tehdä täysin salaisen, niin ettei se nouse edes haussa esille. Asetukset voi säätää niin, että jäsenet saavat ilmoituksen heti kun uusi postaus on lisätty tai vanhaa kommentoitu.

Hyvä konsti viestitellä ja jakaa tietoa sähköpostin ulkopuolella. Myös Hangout -videoneuvotteluun voi kutsua vaikka kokonaisen yhteisön joten kokoustaminen on helppoa.

Omille asiakkaille voi myös perustaa ei-julkisen yhteisön: Vaikkapa firmakohtaisen tai tiettyyn tuotteeseen liittyvän. Siellä viesti menee varmasti perille oikealle kohderyhmälle.





Fordilla on pieni mutta toimiva yhteisö joka keskittyy valokuviin ja automerkkiin


Erinomainen yrityksen yhteisösivu löytyy vaikkapa Applelta, tosin sen tuotteiden ympärille on kehittynyt useita muitakin. Sama pitää paikkansa myös Android -laitteiden yhteisöjen suhteen, niitä on kymmenittäin.

Brändin tai tuotteen ympärille syntyy fanisivuja ilman mitään voimainponnistuksia yrityksen taholta: Minecraft on yksi suosituimpia mutta myös Jollalla on muutama faniyhteisö sekä -sivu.

Kotimaisia yritysyhteisöjä on toistaiseksi vielä melko vähän. Jotkut ovat rohkeasti lähteneet hakemaan niin suomalaista kuin kansainvälistäkin yleisöä, hyvänä esimerkkinä +Outward Bound Finland -järjestö jolla on sekä suomen- että englanninkielinen uusi yhteisö Google+ sivuun liitettynä:







Kuinka yritys tai yhdistys voi hyödyttää sekä kotimaista että ulkomaista asiakaskuntaa yhteisöillä: Eri kieliversiot ja näissä erilainen sisältö

Suosittelen mukaan hyppäämistä, mitä aikaisemmin yritys lähtee Plussan puolelle, sen parempi on näkyvyys. Vielä ei kauheasti tarvitse taistella seuraajista oman alan kilpailijoiden kanssa.
Tässä listassa on mainittu Google Plussan suosituimmat kansainväliset yhteisöt - siis vain ne jotka on lisätty Circlecount.comiin.






Google+ kehittyy



Google Plussa on aivan loistava (mutta vielä kehittyvä) ikkuna maailmaan. Mistään muusta SoMe -alustasta en ole oikein välittänyt, mutta Plussa vei yrittäjän sydämeni.
Näen alustalle loistavan tulevaisuuden kun Googlen työkaluja integroidaan tähän sosiaaliseen selkärankaan lisää. Jokainen päivitys tuo uusia, toivottuja ominaisuuksia; Google kuuntelee käyttäjiä.

Nykyisin kaikille uusille Google -tililäisille tulee automaattisesti integroituna myös Google+, osa suurempaa kokonaisuutta johon tulee vielä liittymään hurjasti kaikkea mielenkiintoista ja ennenäkemätöntä!

Eikä väki ainakaan tuvasta vähene.

#Jaanavinkki
- Sisällöntuotannossa monesti hyvien kuvien puute aiheuttaa hankaluuksia. Jalkaudu kameran kanssa, käytä mielikuvitusta äläkä ole turhan kriittinen. Joskus amatöörikuva kertoo paljon enemmän kuin ammattilaisen studio-otos: Molempi parempi.


Google+:n kuvaosio uudistui:






Jos sinua kiinnostaa koulutus Google+:sta ja Plussamarkkinoinnista, ota yhteyttä jaana @ gplussa.fi.


Jäikö joku asia mietityttämään kirjoituksessa, kaipaisitko selvennystä?
Jätä kommentti.



Lähetä kommentti