torstai 15. maaliskuuta 2012

Kenelle Google+ sopii?

Törmäsin mielenkiintoiseen mielipidekirjoitukseen Google+:n sopivuudesta yrityksille. Tai no, minua huudeltiin Twitteriä myöten kommentoimaan asiaa joten... :-)

Koska ihan lyhyttä vastinetta en halunnut tehdä otan asiaan kantaa tässä blogissani.


Mielipidekirjoituksen sisältö lyhykäisesti:

Markkinoija, unohda Google+!

Maailma on täynnä sosiaalisen median palveluita ja pitää olla aika hyvin perillä eri palveluista, jos haluaa markkinoida niissä tehokkaasti. Jokainen markkinoija hakee eri asioita ja valmiita ratkaisuja on vaikea antaa.Mutta jos haluaa neuvoja ja opastusta tässä asiassa, kehottaisin unohtamaan GooglePlussan ihan kokonaan. Perustelen asiaa näiden neljän kohdan avulla:
  1. Too little, too late
  2. Kukaan ei käytä palvelua
  3. Palvelu on liian vaikeakäyttöinen
  4. Topiikit ovat tulevaisuutta

Kohta 1: Liian vähän liian myöhään

Olen eri mieltä siitä että Google+ olisi tökerö ja  väkinäinen. Ihan päinvastoin. Elämme vielä alkupäiviä ja palvelua kehitetään jatkuvasti. Poiketen Facebookista ja Twitteristä Google todella kuuntelee käyttäjiä ja toteuttaa näiden toivomia muutoksia sekä lisäyksiä Plussaan.

Tiedän sen ihan omakohtaisesta kokemuksesta sillä useita minunkin ehdotuksiani on pantu käytäntöön, nyt viimeksi suomalaisnimiä 'Suositeltujen käyttäjien listalle'. (Sivu latautuu hitaasti.) Tosin siellä on vasta neljä ehdotusta otsikoiden Politiikka ja Tekniikka alla mutta oikeaan suuntaan ollaan menossa, ryhdyn pian keräämään Google Suomelle lisää ehdotuksia suoraan Plussan käyttäjiltä.
Facebook rupesi toden teolla kehittämään palveluaan vasta Google+:n tultua markkinoille ja matkiminenhan on se korkein imartelun aste, vai mitä? Tottakai kaikki nämä alustat ottavat toistensa parhaita puolia omiin systeemeihinsä ja me loppukäyttäjät hyödymme. Kilpailu on aina hyvästä.



Kohta 2: Kukaan ei käytä palvelua

Jaa-ah, ei siltä kyllä tunnu. Omassa virrassani tavaraa on tuutin täydeltä.
Huomaa kyllä että kirjoittaja on lukenut hyvinkin tarkkaan kaikki negatiiviset Apple-fanien ja Microsoftin maksamien tekniikkabloggareiden vuodatukset.  Olisi hyvä tutustua myös faktoihin näiden kirjoitusten takana: Firma joka ilmoitti Google+ -käytön olevan 3 minuuttia kuukaudessa ei ollenkaan huomioinut mobiilikäyttöä. Veikkaisin että samalla laskentatavalla myös Twitterin ja FB:n luvut olisivat ihan toisenlaiset.  Lisäksi yksikään ulkopuolinen instanssi ei pääse käsiksi kuin julkisiin postauksiin ja olen huomannut että lähes kaksi kolmasosaa jakaa pääasiassa omille piireilleen. Kas tässä:
Kaikkien aikojen suosituin julkaisuni: 4495 jakoa joista vain 1653 julkista eli suurin osa on jakanut piireilleen. Näin ollen ei tämäntyylinen Google+ käyttö rekisteröidy minnekään, eli kun ulkopuoliset instanssit tekevät käyttöastetta mittaavia tutkimuksia, karkeasti kaksi kolmasosaa tiedosta on piilossa.
Aktiivisia yrityksiä on paljon mutta kaikki eivät ole ihan vielä hoksanneet kuinka hyödyntää Plussaa parhaiten.  Tässä piiri firmoja.  Valoa tunnelin päässä on luvassa yrityskoulutusten myötä, jääkää kuulolle.

Oma aktiivisuus, vuorovaikutus ja sitkeys ovat tärkeitä! Henkilöprofiilin kautta voi mainostaa sivua ja jakaa postauksia sieltä suunnalta.  Yritysprofiilissakin voi jakaa muiden hyviä juttuja, näin saadaan aikaan vuorovaikutusta.  Esimerkkinä Googleplussa: Ilman sen kummempaa mainostusta olen kerännyt ihan kunnioitettavan joukon seuraajia.
Pyydä vaikka kavereilta apua: Jaa heidän juttujaan niin he varmasti jakavat sinun postauksiasi vastapalvelukseksi. Ja näin verkosto kasvaa.



Yrittäjän kannattaa myös kokeilla erilaisia tyylejä ja katsoa mikä puree: Tosin monet suomalaiset ovat hyvin laiskoja plussaamaan, kommentoimaan ja jakamaan. Siinä voisivat kaikki mennä itseensä...  Työkaluja postausten suosiota mittaamaan on useita, vaikkapa juuri Jari Huomon G+ Timeline. Vaihdat vain URLiin oman yrityksesi Google+ ID numerosarjan ja saat katsottua mistä kansa on tykännyt.

Itse olen tehnyt muutamia testejä: Olen julkaissut yksityisprofiilin puolella linkkejä GooglePlus Help -nettilehdestäni. Juttu on saanut vajaan kymmenen plussaa mutta ScoopIt:in puolella lukijoita kävikin toista tuhatta parin tunnin sisällä...  Eli kyllä postauksia luetaan.
Olisiko 'peukuttaminen' vielä verissä niin ettei hoksata plussata eli ilmoittaa jutun lukemisesta kun kyseessä on ventovieras? Niin, Facebookissa sen sijaan en voi olla varma edes näkyvätkö juttuni kuinka monelle Edgerankin takia.

(Jos haluat tutkia montako +1:stä olet antanut Google+:n sisällä, löydät senkin tiedon hallintapaneelistasi.  Minulla on tällä hetkellä yli 95000 annettua Plussaa.)

Kokemusta on myös Facebookin puolelta: Yrityssivuni Janesan jota jaksoin aktiivisesti pyörittää pitkään sai maksettujenkin mainosten avulla vain 170 tykkääjää kun taas Gplussa Google+:ssa on hetkessä ilmaiseksi saavuttanut noin 5000 seuraajaa.
En tiedä kuinka kauan Livingstone Kodit on ollut Feissarissa?  Olisiko niin että kaikki toimialat eivät vain hyödy sosiaalisesta mediasta?




Kohta 3: Palvelu on liian vaikeakäyttöinen

Hmm. Itse olen hyvin epätekninen mutta Plussan kanssa ei ole ollut yhtään vaikeuksia.
Viittaus Vic Gundotran huumoriksi tarkoitettuun heittoon 'Et osaa käyttää sitä oikein' on ensinnäkin väärin käännetty.  Make Sure You’re Using It Correctly  eli 'varmista että käytät sitä oikein' on mitä hän sanoi: Tässä ei suinkaan viitata teknisiin ominaisuuksiin vaan kaikkiin Plussan tarjoamiin mahdollisuuksiin jotka jätetään hyödyntämättä.

Esimerkiksi piirien käyttö kohdennettaessa eri asiakkaille  / yrityksille, julkiset postaukset uusien leadien houkuttelemiseksi sekä muu yrityksen markkinointi: Tätä kannattaa pohtia yhdessä henkilökunnan kanssa ja miettiä panostusta sekä resursseja. Kyseessä on ilmaista näkyvyyttä joten en näe kuinka monella on varaa olla käyttämättä tilaisuutta hyväkseen?

Erinomaisena esimerkkinä tästä (positiivisessa ja rakentavassa hengessä) voinen käyttää mielipidekirjoituksen tekijää: Firman nettisivulla tai blogissa ei ole +1 -painiketta, Google+ -sivulla on enimmäkseen linkkien dumppausta tyyliin Twitter (ei toimi Plussassa vaan siellä vaaditaan hieman enemmän osallistumista ja mielikuvitusta) ja sisällöstä päätellen tyyli onkin enemmän Pinterestiin sopivaa, eli useita kuvia ilman selitystä.  Kommentoiminen blogissa ei onnistu Google-tiliä käyttämällä, hankalaa.

Ei näin:
Käy välistä postaamassa blogikirjoituksen tai muuta sellaista mitä syntyy muiden kanavien oheistuotteena, ja näin sivuilla on edes pientä vipinää hakukonebotteja varten. 

Sen kyllä huomaa jos tätä tehdään eikä kukaan viitsi kommentoida tai osallistua.

Tässä puolestaan on mainio esimerkki yrityksestä joka on osannut ottaa oikean linjan: Ladders Online. Jopa bloginomaista tyyliä ja valtavan rikasta ideoiden käyttöä.





Kohta 4: Topiikit ovat tulevaisuutta

Kiinnostuksen kohteet toden totta ovat tapetilla nykyisin mutta millä tavalla niitä seurataan ja missä on taaskin käyttötavoista kiinni. Tässä lainaus mielipidekirjoituksesta:
Pinterestissä ei enää seurata ihmisiä vaan yhteisiä kiinnostuksen kohteita.
Samaa voisi sanoa Google+:sta.  Kirjoitin pari julkaisua sitten seuraavaa:
Kutsun Google+:aa ikkunaksi maailmaan, kaikki asiantuntijat eri aloilta ovat vain piirityksen päässä ja virtaasi tulee tuutin täydeltä mielenkiintoista tavaraa. Google+:ssa ei ehkä niinkään ole kysymys ihmisistä kuin kiinnostuksen kohteista ja omista intohimoista tai harrastuksista.
Haku palvelemaan asiakkaita ja yrityksiä

Ei mielenkiintoisten ihmisten tai aiheiden seuraamiseen tarvita mitään listoja tai piirejä, senkun laittaa ne vaikka 'mielenkiintoiset' piiriin kaikki! Tai sitten tallentaa #hashtag tai sanahaun tietylle aiheelle ja käy katsomassa silloin tällöin mitä uutta.

Kunhan yritys pitää huolen avainsanojen käytöstä profiilissa ja teksteissä on löydettävyys ihan toista luokkaa. Useat Google+ käyttäjät (minä mukaanluettuna) ovat ryhtyneet hakemaan tietoa Google Plussan omasta hausta eivätkä Googlen hausta. Tämä tendenssi kasvaa koko ajan, sillä haun määrittäminen mieleiseksi on tehty Plussassa niin helpoksi.

Minun suurimmassa piirissäni on 1700 profiilia, yrityksiä sekä yksityisiä. Kaikki tulee kotivirtaan. Lisäksi on sitten G+ -aiheiset postaajat / Sivut yhdessä piirissä, Gurut toisessa ja sukulaiset kolmannessa. Näitä voin seurata tarkemmin halutessani. Ja koska piireissä on eriasteinen vaimennusmahdollisuus on helppoa säädellä kuinka paljon tavaraa mistäkin tulee päävirtaan.  Ainoat piirit joille postaan erikseen ovat suomalaiset (6 piiriä jo pelkkää suomea) sekä sukeltajat ja Hangout -piirit.
Jos yrityskin julkaisee suurimman osan sisällöstä kaikille, ei aluksi tarvita mitään suurisuuntaisia piirijärjestelyjä, ne kyllä muotoutuvat ajan kanssa kohdalleen.  Muutama ydinasiakas omiin piireihinsä jos on halua suunnata tarkempaa asiaa heille.


Pinterest tuntuu kovasti olevan kirjoittajan makuun:

Mietin vain, että vaikka kuinka paljon Pinterest -tykkäyksiä tulee, mitenkähän lienee leadien laita? Onko sosiaalinen media edes se paras paikka talokauppiaalle eli johtuvatko huonot kokemukset kaupiteltavasta tavarasta / yleisestä kiinnostuksen puutteesta?

Koetin muuten etsiä Pinterestistä aihepiiriä Social Media koska se kiinnostaa ja olisin halunnut 'tauluja' juuri sen otsakkeen alle. Vaan eipä löydy.  Kun käyn katsomassa teknologia-aiheita on siellä kaikenlaista hömppää, eli eivät käytä ihmiset tätäkään palvelua ihan oikein? Vaikka on niin simppeli?

Omista pinnausaiheistani seuratuin on Google+ taulu... :-)
Ihan hauska paikka mutta liiketoiminnallisesti - riippuu varmaan taas toimialasta.


Meitä on moneen junaan

Makuja on monia: 
Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Kuten kirjallisuuden suhteen niin myös sosiaalisen median kyseessä ollessa makumieltymyksemme vaihtelevat.  Joku viihtyy erinomaisesti pikkukylän tunnelmassa mutta toinen kaipaa laajempia horisontteja, kuten minäkin.
Kaiken kaikkiaan Linnunradalla on tilaa monenlaisille kulkijoille, miksei siis meidän sosiaalisen median maailmaammekin mahtuisi monenlaista ympäristöä, mielihalujemme ja kulloisenkin tilanteemme mukaan.



Google+ on tarkoitettu yhdistämään kaikki Googlen tuotteet ja siksi käyttäjämäärä katsotaankin kokonaisuuden osalta, ei erikseen.  Kuten Vic Gundotra sanoi, Plussa on sosiaalinen kerros kaikkien tuotteiden kattona. Tavoitteena ei ole Facebookin eikä muiden kaataminen vaan Googlekäyttäjien elämää rikastuttava lisäpalvelu.

Tietenkään kaikkien tuotteet eivät sovi sosiaaliseen mediaan, en usko että kovinkaan montaa talopakettia kaupataan Twitterinkään puolella.
Toisaalta taiteilijat, kirjailijat, valokuvaajat, kouluttajat, mainostoimistot, konsultit, käsityöläiset, matkatoimistot ja tekniikan yritykset muun muassa ihan varmasti tulevat hyötymään Google+:ssa mukanaolosta.


Hyvänä esimerkkinä olen minä itse, ensi viikolla näillä näkymin menee 40 000 seuraajan raja rikki ja lähdin liikkeelle ihan tuntemattomuudesta.  Tätä blogiakin on käyty lukemassa yli 5000 kertaa joten kiinnostusta riittää.

Asenteista Google+:aa kohtaan kirjoitin jo aikaisemmin: Pätee edelleen.


Lopuksi

Google suosii hakutuloksissaan sivuja joilla on yhteys Plussaan. Se on fakta jota ei sovi unohtaa. Pitäkää mielessä että haku ja hashtagit muille kuin piireissänne oleville toimivat vain julkisten postausten kautta. Profiilisivu hakusanoineen ja hashtageineen (esim. #suomi) on elintärkeä, kirjoittakaa paljon omasta tuotteestanne tai toimialastanne.

Suosittelen lukemaan Chris Broganin kirjan "Google+ for Business" ennen kuin vedätte suurempia johtopäätöksiä siitä,  kannattaako yrityksenne lähteä mukaan Plussan puolelle. Ja kokeileminenhan ei maksa mitään.

Päivitys 17.3: Juuri julkaistu markkinointiguru Guy Kawasakin haastattelu jossa hän on samoilla linjoilla kanssani.

Google+:sta pois jättäytyminen on kovin lyhytkatseista. Parempi edes dumpata linkkejä.
Mitäs tämäkään muuta on kuin verkostoitumista...
Lisää väkeä kirjautuu Plussaan jatkuvasti, käyttö kasvaa ja samoin asiakaskunta.
Ei anneta periksi!

Kommentteja, mielipiteitä?

(Tulinen katti by Russell Deasley)

Lähetä kommentti