torstai 15. maaliskuuta 2012

Kenelle Google+ sopii?

Törmäsin mielenkiintoiseen mielipidekirjoitukseen Google+:n sopivuudesta yrityksille. Tai no, minua huudeltiin Twitteriä myöten kommentoimaan asiaa joten... :-)

Koska ihan lyhyttä vastinetta en halunnut tehdä otan asiaan kantaa tässä blogissani.


Mielipidekirjoituksen sisältö lyhykäisesti:

Markkinoija, unohda Google+!

Maailma on täynnä sosiaalisen median palveluita ja pitää olla aika hyvin perillä eri palveluista, jos haluaa markkinoida niissä tehokkaasti. Jokainen markkinoija hakee eri asioita ja valmiita ratkaisuja on vaikea antaa.Mutta jos haluaa neuvoja ja opastusta tässä asiassa, kehottaisin unohtamaan GooglePlussan ihan kokonaan. Perustelen asiaa näiden neljän kohdan avulla:
  1. Too little, too late
  2. Kukaan ei käytä palvelua
  3. Palvelu on liian vaikeakäyttöinen
  4. Topiikit ovat tulevaisuutta

Kohta 1: Liian vähän liian myöhään

Olen eri mieltä siitä että Google+ olisi tökerö ja  väkinäinen. Ihan päinvastoin. Elämme vielä alkupäiviä ja palvelua kehitetään jatkuvasti. Poiketen Facebookista ja Twitteristä Google todella kuuntelee käyttäjiä ja toteuttaa näiden toivomia muutoksia sekä lisäyksiä Plussaan.

Tiedän sen ihan omakohtaisesta kokemuksesta sillä useita minunkin ehdotuksiani on pantu käytäntöön, nyt viimeksi suomalaisnimiä 'Suositeltujen käyttäjien listalle'. (Sivu latautuu hitaasti.) Tosin siellä on vasta neljä ehdotusta otsikoiden Politiikka ja Tekniikka alla mutta oikeaan suuntaan ollaan menossa, ryhdyn pian keräämään Google Suomelle lisää ehdotuksia suoraan Plussan käyttäjiltä.
Facebook rupesi toden teolla kehittämään palveluaan vasta Google+:n tultua markkinoille ja matkiminenhan on se korkein imartelun aste, vai mitä? Tottakai kaikki nämä alustat ottavat toistensa parhaita puolia omiin systeemeihinsä ja me loppukäyttäjät hyödymme. Kilpailu on aina hyvästä.



Kohta 2: Kukaan ei käytä palvelua

Jaa-ah, ei siltä kyllä tunnu. Omassa virrassani tavaraa on tuutin täydeltä.
Huomaa kyllä että kirjoittaja on lukenut hyvinkin tarkkaan kaikki negatiiviset Apple-fanien ja Microsoftin maksamien tekniikkabloggareiden vuodatukset.  Olisi hyvä tutustua myös faktoihin näiden kirjoitusten takana: Firma joka ilmoitti Google+ -käytön olevan 3 minuuttia kuukaudessa ei ollenkaan huomioinut mobiilikäyttöä. Veikkaisin että samalla laskentatavalla myös Twitterin ja FB:n luvut olisivat ihan toisenlaiset.  Lisäksi yksikään ulkopuolinen instanssi ei pääse käsiksi kuin julkisiin postauksiin ja olen huomannut että lähes kaksi kolmasosaa jakaa pääasiassa omille piireilleen. Kas tässä:
Kaikkien aikojen suosituin julkaisuni: 4495 jakoa joista vain 1653 julkista eli suurin osa on jakanut piireilleen. Näin ollen ei tämäntyylinen Google+ käyttö rekisteröidy minnekään, eli kun ulkopuoliset instanssit tekevät käyttöastetta mittaavia tutkimuksia, karkeasti kaksi kolmasosaa tiedosta on piilossa.
Aktiivisia yrityksiä on paljon mutta kaikki eivät ole ihan vielä hoksanneet kuinka hyödyntää Plussaa parhaiten.  Tässä piiri firmoja.  Valoa tunnelin päässä on luvassa yrityskoulutusten myötä, jääkää kuulolle.

Oma aktiivisuus, vuorovaikutus ja sitkeys ovat tärkeitä! Henkilöprofiilin kautta voi mainostaa sivua ja jakaa postauksia sieltä suunnalta.  Yritysprofiilissakin voi jakaa muiden hyviä juttuja, näin saadaan aikaan vuorovaikutusta.  Esimerkkinä Googleplussa: Ilman sen kummempaa mainostusta olen kerännyt ihan kunnioitettavan joukon seuraajia.
Pyydä vaikka kavereilta apua: Jaa heidän juttujaan niin he varmasti jakavat sinun postauksiasi vastapalvelukseksi. Ja näin verkosto kasvaa.



Yrittäjän kannattaa myös kokeilla erilaisia tyylejä ja katsoa mikä puree: Tosin monet suomalaiset ovat hyvin laiskoja plussaamaan, kommentoimaan ja jakamaan. Siinä voisivat kaikki mennä itseensä...  Työkaluja postausten suosiota mittaamaan on useita, vaikkapa juuri Jari Huomon G+ Timeline. Vaihdat vain URLiin oman yrityksesi Google+ ID numerosarjan ja saat katsottua mistä kansa on tykännyt.

Itse olen tehnyt muutamia testejä: Olen julkaissut yksityisprofiilin puolella linkkejä GooglePlus Help -nettilehdestäni. Juttu on saanut vajaan kymmenen plussaa mutta ScoopIt:in puolella lukijoita kävikin toista tuhatta parin tunnin sisällä...  Eli kyllä postauksia luetaan.
Olisiko 'peukuttaminen' vielä verissä niin ettei hoksata plussata eli ilmoittaa jutun lukemisesta kun kyseessä on ventovieras? Niin, Facebookissa sen sijaan en voi olla varma edes näkyvätkö juttuni kuinka monelle Edgerankin takia.

(Jos haluat tutkia montako +1:stä olet antanut Google+:n sisällä, löydät senkin tiedon hallintapaneelistasi.  Minulla on tällä hetkellä yli 95000 annettua Plussaa.)

Kokemusta on myös Facebookin puolelta: Yrityssivuni Janesan jota jaksoin aktiivisesti pyörittää pitkään sai maksettujenkin mainosten avulla vain 170 tykkääjää kun taas Gplussa Google+:ssa on hetkessä ilmaiseksi saavuttanut noin 5000 seuraajaa.
En tiedä kuinka kauan Livingstone Kodit on ollut Feissarissa?  Olisiko niin että kaikki toimialat eivät vain hyödy sosiaalisesta mediasta?




Kohta 3: Palvelu on liian vaikeakäyttöinen

Hmm. Itse olen hyvin epätekninen mutta Plussan kanssa ei ole ollut yhtään vaikeuksia.
Viittaus Vic Gundotran huumoriksi tarkoitettuun heittoon 'Et osaa käyttää sitä oikein' on ensinnäkin väärin käännetty.  Make Sure You’re Using It Correctly  eli 'varmista että käytät sitä oikein' on mitä hän sanoi: Tässä ei suinkaan viitata teknisiin ominaisuuksiin vaan kaikkiin Plussan tarjoamiin mahdollisuuksiin jotka jätetään hyödyntämättä.

Esimerkiksi piirien käyttö kohdennettaessa eri asiakkaille  / yrityksille, julkiset postaukset uusien leadien houkuttelemiseksi sekä muu yrityksen markkinointi: Tätä kannattaa pohtia yhdessä henkilökunnan kanssa ja miettiä panostusta sekä resursseja. Kyseessä on ilmaista näkyvyyttä joten en näe kuinka monella on varaa olla käyttämättä tilaisuutta hyväkseen?

Erinomaisena esimerkkinä tästä (positiivisessa ja rakentavassa hengessä) voinen käyttää mielipidekirjoituksen tekijää: Firman nettisivulla tai blogissa ei ole +1 -painiketta, Google+ -sivulla on enimmäkseen linkkien dumppausta tyyliin Twitter (ei toimi Plussassa vaan siellä vaaditaan hieman enemmän osallistumista ja mielikuvitusta) ja sisällöstä päätellen tyyli onkin enemmän Pinterestiin sopivaa, eli useita kuvia ilman selitystä.  Kommentoiminen blogissa ei onnistu Google-tiliä käyttämällä, hankalaa.

Ei näin:
Käy välistä postaamassa blogikirjoituksen tai muuta sellaista mitä syntyy muiden kanavien oheistuotteena, ja näin sivuilla on edes pientä vipinää hakukonebotteja varten. 

Sen kyllä huomaa jos tätä tehdään eikä kukaan viitsi kommentoida tai osallistua.

Tässä puolestaan on mainio esimerkki yrityksestä joka on osannut ottaa oikean linjan: Ladders Online. Jopa bloginomaista tyyliä ja valtavan rikasta ideoiden käyttöä.





Kohta 4: Topiikit ovat tulevaisuutta

Kiinnostuksen kohteet toden totta ovat tapetilla nykyisin mutta millä tavalla niitä seurataan ja missä on taaskin käyttötavoista kiinni. Tässä lainaus mielipidekirjoituksesta:
Pinterestissä ei enää seurata ihmisiä vaan yhteisiä kiinnostuksen kohteita.
Samaa voisi sanoa Google+:sta.  Kirjoitin pari julkaisua sitten seuraavaa:
Kutsun Google+:aa ikkunaksi maailmaan, kaikki asiantuntijat eri aloilta ovat vain piirityksen päässä ja virtaasi tulee tuutin täydeltä mielenkiintoista tavaraa. Google+:ssa ei ehkä niinkään ole kysymys ihmisistä kuin kiinnostuksen kohteista ja omista intohimoista tai harrastuksista.
Haku palvelemaan asiakkaita ja yrityksiä

Ei mielenkiintoisten ihmisten tai aiheiden seuraamiseen tarvita mitään listoja tai piirejä, senkun laittaa ne vaikka 'mielenkiintoiset' piiriin kaikki! Tai sitten tallentaa #hashtag tai sanahaun tietylle aiheelle ja käy katsomassa silloin tällöin mitä uutta.

Kunhan yritys pitää huolen avainsanojen käytöstä profiilissa ja teksteissä on löydettävyys ihan toista luokkaa. Useat Google+ käyttäjät (minä mukaanluettuna) ovat ryhtyneet hakemaan tietoa Google Plussan omasta hausta eivätkä Googlen hausta. Tämä tendenssi kasvaa koko ajan, sillä haun määrittäminen mieleiseksi on tehty Plussassa niin helpoksi.

Minun suurimmassa piirissäni on 1700 profiilia, yrityksiä sekä yksityisiä. Kaikki tulee kotivirtaan. Lisäksi on sitten G+ -aiheiset postaajat / Sivut yhdessä piirissä, Gurut toisessa ja sukulaiset kolmannessa. Näitä voin seurata tarkemmin halutessani. Ja koska piireissä on eriasteinen vaimennusmahdollisuus on helppoa säädellä kuinka paljon tavaraa mistäkin tulee päävirtaan.  Ainoat piirit joille postaan erikseen ovat suomalaiset (6 piiriä jo pelkkää suomea) sekä sukeltajat ja Hangout -piirit.
Jos yrityskin julkaisee suurimman osan sisällöstä kaikille, ei aluksi tarvita mitään suurisuuntaisia piirijärjestelyjä, ne kyllä muotoutuvat ajan kanssa kohdalleen.  Muutama ydinasiakas omiin piireihinsä jos on halua suunnata tarkempaa asiaa heille.


Pinterest tuntuu kovasti olevan kirjoittajan makuun:

Mietin vain, että vaikka kuinka paljon Pinterest -tykkäyksiä tulee, mitenkähän lienee leadien laita? Onko sosiaalinen media edes se paras paikka talokauppiaalle eli johtuvatko huonot kokemukset kaupiteltavasta tavarasta / yleisestä kiinnostuksen puutteesta?

Koetin muuten etsiä Pinterestistä aihepiiriä Social Media koska se kiinnostaa ja olisin halunnut 'tauluja' juuri sen otsakkeen alle. Vaan eipä löydy.  Kun käyn katsomassa teknologia-aiheita on siellä kaikenlaista hömppää, eli eivät käytä ihmiset tätäkään palvelua ihan oikein? Vaikka on niin simppeli?

Omista pinnausaiheistani seuratuin on Google+ taulu... :-)
Ihan hauska paikka mutta liiketoiminnallisesti - riippuu varmaan taas toimialasta.


Meitä on moneen junaan

Makuja on monia: 
Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Kuten kirjallisuuden suhteen niin myös sosiaalisen median kyseessä ollessa makumieltymyksemme vaihtelevat.  Joku viihtyy erinomaisesti pikkukylän tunnelmassa mutta toinen kaipaa laajempia horisontteja, kuten minäkin.
Kaiken kaikkiaan Linnunradalla on tilaa monenlaisille kulkijoille, miksei siis meidän sosiaalisen median maailmaammekin mahtuisi monenlaista ympäristöä, mielihalujemme ja kulloisenkin tilanteemme mukaan.



Google+ on tarkoitettu yhdistämään kaikki Googlen tuotteet ja siksi käyttäjämäärä katsotaankin kokonaisuuden osalta, ei erikseen.  Kuten Vic Gundotra sanoi, Plussa on sosiaalinen kerros kaikkien tuotteiden kattona. Tavoitteena ei ole Facebookin eikä muiden kaataminen vaan Googlekäyttäjien elämää rikastuttava lisäpalvelu.

Tietenkään kaikkien tuotteet eivät sovi sosiaaliseen mediaan, en usko että kovinkaan montaa talopakettia kaupataan Twitterinkään puolella.
Toisaalta taiteilijat, kirjailijat, valokuvaajat, kouluttajat, mainostoimistot, konsultit, käsityöläiset, matkatoimistot ja tekniikan yritykset muun muassa ihan varmasti tulevat hyötymään Google+:ssa mukanaolosta.


Hyvänä esimerkkinä olen minä itse, ensi viikolla näillä näkymin menee 40 000 seuraajan raja rikki ja lähdin liikkeelle ihan tuntemattomuudesta.  Tätä blogiakin on käyty lukemassa yli 5000 kertaa joten kiinnostusta riittää.

Asenteista Google+:aa kohtaan kirjoitin jo aikaisemmin: Pätee edelleen.


Lopuksi

Google suosii hakutuloksissaan sivuja joilla on yhteys Plussaan. Se on fakta jota ei sovi unohtaa. Pitäkää mielessä että haku ja hashtagit muille kuin piireissänne oleville toimivat vain julkisten postausten kautta. Profiilisivu hakusanoineen ja hashtageineen (esim. #suomi) on elintärkeä, kirjoittakaa paljon omasta tuotteestanne tai toimialastanne.

Suosittelen lukemaan Chris Broganin kirjan "Google+ for Business" ennen kuin vedätte suurempia johtopäätöksiä siitä,  kannattaako yrityksenne lähteä mukaan Plussan puolelle. Ja kokeileminenhan ei maksa mitään.

Päivitys 17.3: Juuri julkaistu markkinointiguru Guy Kawasakin haastattelu jossa hän on samoilla linjoilla kanssani.

Google+:sta pois jättäytyminen on kovin lyhytkatseista. Parempi edes dumpata linkkejä.
Mitäs tämäkään muuta on kuin verkostoitumista...
Lisää väkeä kirjautuu Plussaan jatkuvasti, käyttö kasvaa ja samoin asiakaskunta.
Ei anneta periksi!

Kommentteja, mielipiteitä?

(Tulinen katti by Russell Deasley)

10 kommenttia:

KF kirjoitti...

Kiitos mielenkiintoisesta näkemyksestä. Yritin omassa blogissani sanoa, että G+ ei sovi suurimmalle osalle markkinoijista, mutta tämä pointti taisi mennä sinulta ohitse. En tyrmännyt sitä kokonaan markkinointi mielessä enkä tarkastellut palvelua muusta näkökulmasta kuin markkinoinnin suunnasta. Vaikka käytin omaa yritystäni jossakin kohdassa esimerkkinä, teksti ei käsitellyt sitä, vaan näkemyksiä laajemmin. Tämäkin taisi mennä ohi. Olen toiminut pitkään markkinointitehtävissä ja pyrin blogissani laajemmin miettimään asioita, en pelkästään yhden yrityksen kautta.

Se mikä tästä "vastineesta" paistaa läpi on oma sokeutumisesi kaikkeen muuhun kuin G+:an mitä tulee sosiaaliseeen mediaan ja markkinointiin yleisemmin. Maailma ei ole yksioikoinen ja ainoastaan yhden somepalvelun tai lehtimainonnan varassa. On suorastaan koomista, että sanot "Huomaa kyllä että kirjoittaja on lukenut hyvinkin tarkkaan kaikki negatiiviset Apple-fanien ja Microsoftin maksamien tekniikkabloggareiden vuodatukset" kun oma retoriikkasi on pelkkää G+-evankeliumia. Nostan hattua, että olet erittäin vihkiytynyt ja paneutunut GooglePlussan maailman ja ylivoimaisesti Suomen ykkösosaaja. Mutta kun puhutaan markkinoinnista laajemmin, siihen sinulla ei selkeästikään ole kovin monipuolista näkemystä annettavana.

Muutama kommentti kirjoitukseesi:

Kohta 1. Kuten kirjoitin on hienoa, että G+ muovautuu käyttäjien mukaisesti. Tässä on vaan sellainen ongelma, että se palvelee early adoptereita ja aktiiveja. Markkinoinillisesti tämä on hyvin pieni ryhmä ja ei ole kovin montaa yritystä joka voisi hyödyntää heitä. Useimmat yritykset, etenkin niihin joihin kirjoituksessani viittasin, eivät toimi muualla kuin Suomessa ja koko käyttäjämäärä ei ole relevantti mittari. Kuinka moni suomalainen potentiaalinen asiakas käyttää G+:a aktiivisesti, jotta heille kannattaa markkinoida? Väitän ettei kovin moni yritys hyödy, suuryrityksiä lukuunottamatta. Kilpailu on totta kai hyvästä, en ole sitä missään vaiheessa kieltänytkään enkä ole muutenkaan ollut G+:a lopettamassa. Tämä on oma virheellinen tulkintasi.

KF kirjoitti...

Kohta 2. Olen markkinoija joka seuraa sosiaalista mediaa aktiiviisesti. Minulla ei ole mitään intressiä kuunnella Apple-fanien tai MS maksamien bloggareiden juttuja. Minä seuraan mitä ihmiset tekevät ja miten he käyttäytyvät. Statistiikka ainoastaan vahvistaa sen minkä näkee omilla silmillään, G+ ei kiinnosta kuin pientä joukkoa ihmisiä SUOMESSA. Ei ole väliä vaikka piireissä olisi ihmisiä Alaskasta ja Bangladeshista jos tuottaa palveluita ainoastaan Suomeen. Näin toimii suurin osa yrityksistä ja näihin juuri viittasin kirjoituksessani. Jos aletaan saivarrella, niin ei niissä luvuissa ole myös FB ja Twitterin mobiilikäyttöäkään. Vaikka sen 3 minuutin kymmenkertaistaa, se on vieläkin säälittävä määrä.

Äsken mainittu asia vaikuttaa siihen, että yrittäjän kokeilemilla "tyyleillä" ei ole mitään merkitystä, jos siellä ei ole porukkaa. Kerta kysyit LivingStone on ollut Facebooksissa syyskuusta saakka. Olen itse sitä mieltä, että kaikki toimialat voivat hyötyä sosiaalisesta mediasta, muttei Google+:sta.

Kohta 3. Otsikko on "Palvelu on liian vaikeakäyttöinen" ja Gundotra sanoo "Make sure you're using it correctly". Jokainen suomentakoot omalla tavallaan. Olet itsekin jaellut pitkiä oppaita miten tehdä sitä ja tätä G+:ssa. Suurin osa ihmisistä ei jaksa perehtyä asiaan vaikka se olisi kuinka mahtava juttu tahansa!

Jälleen kerran osoitat puutteesi kokonaisvaltaisesta näkemyksestä. "Kyseessä on ilmaista näkyvyyttä joten en näe kuinka monella on varaa olla käyttämättä tilaisuutta hyväkseen?" sosiaalinen media on kaikkea muuta kuin ilmaista vaikka julkaisukanavan käyttö ei maksa mitään. Siihen tarvitaan ihmisten aikaa! Koko kirjoitukseni pointti on mennyt sinulta ohitse: jos aika on kortilla, käytä se muuhun kuin G+:n. Tällä hetkellä on tarjolla parempia "ilmaisia" välineitä, joilla tavoittaa paremmin asiakkaita. Ilmeisesti et huomannut tekstissäni sitä kohtaa jossa sanoin "Jos kaikkialle ehtii, siitä vaan!"

Tekstini on ollut ilmeisen vaikeaselkoista, sillä sinulta meni ohi se, että olen huomannut, ettei G+ vedä ja siksi harrastan linkkien dumppausta. Minulla ei ole aikaa käyttää mielikuvitusta ja luovuutta, jos ROI on nolla. Näppärästi myös nappasit lauseen "Käy välistä postaamassa blogikirjoituksen tai muuta sellaista mitä syntyy muiden kanavien oheistuotteena, ja näin sivuilla on edes pientä vipinää hakukonebotteja varten." toisesta kontekstista ja liimasit sen siihen paikkaan mikä palveli sinun tarkoitusperiä.

KF kirjoitti...

Pinterestin suhteen ei ole muuta kiinnostusta kuin, että se tuo ihmisiä moninverroin enemmän kotisivuille kuin G+. Suorastaan hieman häpesin puolestasi kun sanoit "Onko sosiaalinen media edes se paras paikka talokauppiaalle eli johtuvatko huonot kokemukset kaupiteltavasta tavarasta / yleisestä kiinnostuksen puutteesta?" Tässä näkee sen, että olet pelkästään G+ asiantuntija, mutten sosiaalisen median asiantuntija puhumattakaan markkinoinnin asiantuntijasta. Sosiaalinen media on todellakin oikea paikka talokauppialle ja meidän tavara ei ole huonoa. Sosiaalinen media on meidän ykkösmarkkinointikanava ja meille tulee sen kautta suurin osa liideistä. Olemme myös kiireisiä, joten yleistä kiinnostuksen puutetta ei ole näkynyt. Et jälleenkään ole nähnyt metsää puilta. Kirjoituksessani en käsitellyt omaa yritystäni vaan se oli yksi esimerkki., kirjoitus koski markkinointia laajemmin. Markkinoinnissa voi olla paljon erilaisia tavoitteita ja Twitterin kautta ei myydäkään yhtään taloa. Mutta ei se ole tarkoituskaan...

Sosiaalinen media sopii kaikille yrityksille toimialasta riippumatta, oikea tulokulma pitää vaan löytää ja valmiita ratkaisuja ei ole. Olen edelleenkin sitä mieltä, että G+ ei ole oikea paikka suurimmalle osalle suomalisista yrityksistä, mutta jokainen voi tehdä kuten parhaakseen näkee.

Omassa tekstissä en tyrmännyt G+:n käyttöä kokonaan vaan MARKKINOINNIN osalta. Minusta edelleen on hyvä, että meitä on moneen junaan. Jos joku käyttää G+ aktiivisesti, se ei ole minulta pois. Hassua on myös se, että lopussa kuitenkin kehotat edes dumpata linkkejä?!? Äsken se oli kerettiläisen hommaa? Näin taisin omassakin jutussani sanoa. Oletko varmasti lukenut sen?

Loppuun haluan vielä alleviivata, ettei minulla ole mitään GPlussaa tai sen käyttäjiä vastaan. Olen markkinoija joka pohtii näitä asioita laajemmin. En fanita Facebookia muusta syystä kuin siitä, että siellä on tällä hetkellä järkevintä markkinoida. Tilanne saattaa muuttua hyvinkin pian (en pidä uudesta mainostuputuksesta, mutta se on eri jutun paikka). Google+ on ainakin tällä hetkellä mielestäni turha kapistus mitä markkinointiin tulee. Jaana toivon, että jossakin välissä kun saat intohimosi edes hetkeksi laantumaan ymmärtäisit, ettei kaikki kritiikki GooglePlussaa kohden ole tarkoitettu otettavaksi henkilökohtaisesti. Olet todella mainio tyyppi ja pidän kovasti intohimoisista ihmisistä, ja G+ käyttäjät ovat saaneet paljon hyvää tietoa sinulta.

Unknown kirjoitti...

Hmmm. Intohimoa riittää muuallakin näköjään!
Huomasit varmaan että linkki juttuusi oli heti alussa jotta kukin saa muodostaa oman mielipiteensä asiasta.

Korjaan heti etten ole haukkunut ketään enkä mitään. Varsinkaan huonoa tavaraa. Luepa uudelleen ajatuksella: "...johtuvatko huonot kokemukset"... Siis kokemuksista oli kyse, ei tavaroista. Ja sinullahan on huonoja kokemuksia Google+:sta markkinointikanavana tai muuten et olisi kirjoittanut juttua?

Pohdiskelin vain aloja yleensä. En myöskään ole kyseenalaistanut osaamistasi SoMe -ympyröissä, enkä ole mitenkään hyökännyt sinua enkä firmaa vastaan, koetin vain hakea erilaisen katsantokannan ja osoittaa missä olet ehkä mennyt metsään Google+ markkinoinnissasi. Siis yritin auttaa. Pitkäjänteisyys on avainsana SoMessakin, leikin kesken jättäminen ei varmasti auta asiaa.

Sen sijaan minun haukkumiseni ei varmastikaan anna kovin hyvää kuvaa kenellekään, väkisinkin tulee mieleen vanha sanonta: "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa".

Kun lähtee julkisesti arvostelulinjalle, täytyy myös kestää kritiikki ja vastineet. Luin juttusi moneen kertaan eilen ja tänään jotta olisin mahdollisimman objektiivinen, ymmärryksessä ei minulla tiettävästi ole vikaa. En ottanut juttua henkilökohtaisesti mutta mielestäni kenenkään ei pitäisi noin vain lytätä kokonaista palvelua omiin kokemuksiinsa perustuen ja Plussan vasta kovin lyhyen olemassaolon jälkeen. Negatiivisuus paistoi tekstistä läpi, tuskin olen ainoa joka jutun niin tulkitsi.

En suinkaan väheksy muita SoMe alustoja, tässä lainaus jutustani:

"Kaiken kaikkiaan Linnunradalla on tilaa monenlaisille kulkijoille, miksei siis meidän sosiaalisen median maailmaammekin mahtuisi monenlaista ympäristöä, mielihalujemme ja kulloisenkin tilanteemme mukaan."

Mielipiteitä on monia ja niin saa sekä pitääkin olla, en ole yrittänytkään osoittaa omaani siksi ainoaksi oikeaksi. Se on vain minun mielipiteeni ja eriää sinun mielipiteestäsi. Joka sekin on vain mielipide.

Kaikilla on vapaus valita kuinka paljon aikaa (ja aikahan on rahaa, en lähtenyt itsestäänselvyyksiä osoittamaan) haluaa pistää mihinkin markkinointivälineeseen. Mutta tuollainen lyttäys kuin sinun postauksesi on vähän liikaa, johan sen otsikkokin kertoo.
Kehotus unohtaa Google+ on edelleen mielestäni kovin lyhytnäköistä.

Hyvä on että asioista keskustellaan! Kunhan pysytään asialinjalla.

Tämäkin on mielenkiintoinen kirjoitus:
http://thenextweb.com/socialmedia/2012/03/08/for-the-last-time-lets-all-say-it-together-google-is-not-a-social-network/

KF kirjoitti...

Asiasta on syntynyt hyvää keskustelua ja se on minusta hyvä asia. Siihen olen pyrkinytkin. Kokemukset ovat osin omia, mutta ei pelkästään. Olen asiasta keskustellut aika laajasti ja muilla tuntuu olevan samanlaisia kokemuksia. Hyvää keskustelua on käyty nimenomaan G+ -puolella eli se on ollut hyödyksi. En ole edellenkään lopettelamassa koko palvelua enkä poistamassa omia enkä yrityksen tilejä. Pointti on se, että markkinoinnillisesti se ei ole nyt toimiva alusta. Mainitsin jossain kommentissa GPlussassa, että olen markkinoija joka ei ole kiinnostunut näistä eri alustoista sellaisenaan. Jos palvelu kehittyy yön yli toisenlaiseksi, kirjoitan välittömästi uuden kirjoituksen jossa käsken unohtamaan FB:n. Takinkääntö ei ole ongelma, mielipide on sidottu tähän aikaan ja paikkaan. Tilanteet muuttuvat ja meidän pitää sopeutua siihen. Menen sinne missä ovat ihmiset, tällä hetkellä ne eivät ole riittävissä määrin G+:ssa.

Siinä olemme samanlaisia, että olemme intohimoisia. Olen aina arvostanut ihmisiä, joilla on tunteenpaloa asioita kohtaan. Tarkoitukseni ei ollut haukkua, pyydän anteeksi mikäli olen näin tehnyt. Mielipiteet ovat tosiaan mielipiteitä ja absoluuttista totuutta ei ole. Kumpikaan meistä varmastikaan ole näin ajatellutkaan. Jatketaan keskustelua aiheesta ja katsotaan mihin suuntaan sosiaalinen media kokonaisuudessaan kehittyy!

Unknown kirjoitti...

Missään nimessä ei mitään SoMe palvelua kannata täysin hylätä! Voihan olla että kohderyhmät vain ovat erilaiset. Henkilökohtaisesti Plussa on minulle ollut äärettömän hyvä alusta ja samaa olen myös minä puolestani kuullut monilta muiltakin.

Kun lähden markkinoimaan englanninkielistä, tulevaa Google+ kirjaani, on minulla monien kymmenien tuhansien valmis potentiaalinen ostajakunta jotka ovat lisänneet minut piireihinsä ja G+ kontaktieni kautta luku nousee useisiin miljooniin.

Eipä vähä mitään? :-)

Different strokes for different folks.
Kukin taaplaa tyylillään ja sitä rataa.

Tottakai kansainvälisyys auttaa mutta kyllä Suomikin nousee Plussan puolelle; Ainakin minä teen koko ajan kovasti töitä sen eteen.

KF kirjoitti...

Toivottavasti työsi kantaa hedelmää ja käyttäjämäärät kasvaisivat Suomessa. Silloin siitä tulee paljon relevantimpi markkinointikanava, tästä on juurikin kyse. Tällä hetkellä käytän Twitteriä ja G+ hyvin samankaltaisesti eli juuri sitä linkkien dumppaamista. Tärkein väline on blogi ja sen jälkeen FB.

Sinun tapauksessa Google+ on mitä mainioin kanava markkinoida, hienoa, että olet saanut sen valjastettua noin hyvin käyttöösi.

Mika Latvala kirjoitti...

Hienoa, suomalaiset keskustelevat!

Markkinoinnista en ymmärrä mitään ja mainontakin yleisesti ottaen pelkästään ärsyttää, mutta se mistä pidän, on juuri se että voin seurailla juuri niitä yhteisen kiinnostuksen jakavia ihmisiä Plussassa. Se oli minulle hyvä syy siirtyä "Plussan puolelle". Minulla on tili myös Facebookissa, mutta siellä tuntuu olevan hyvin vaikea kaveerata tuntemattomien kanssa ja näin siis esimerkiksi tutustua niihin samasta asiasta kiinnostuneisiin ihmisiin. "Päivitysten tilaaminen" (se kai oli oikea termi naamakirjan puolella) ei vain ole minun juttuni, en koe saavani siitä mitään. Mielestäni tällöin jää se vuorovaikutus kokonaan pois, koska en pysty antamaan omaa vastinettani kuin kommentoimalla seurattavan tekstiä.

Joka tapauksessa olen sekä KF:n että Jaanan kanssa samaa mieltä monista asioista. Jatketaan samaan malliin!

Unknown kirjoitti...

Jaana Nyströmin postaus Google+:ssa johdatti minut ensin Karl Filtnessin blogiin ja sitten tänne.

Olen monesta asiasta samaa mieltä molempien kanssa. Muotoilisin oman pääviestini posiitivisesti: mikäli suinkin mahdollista, niin myös Google+:ssa kannattaa näkyä ja kuulua.

Vic Gundotran puhe “oikein käyttämisestä” oli hämmästyttävä: hän kuulosti ylimieliseltä insinööriltä, joka ei ymmärrä markkinointia ja asiakkaita.

Omia ajatuksiani Google+:sta ja Facebookista olen kirjannut blogiini vuoroin yleisestä, henkilökohtaisesta ja työtehtävieni näkökulmasta:
- Google+ Circles – Talking vs. Listening (17.7.2011) http://goo.gl/uBv8d
- Google+ vs. Facebook Pages – Who’s Got The Initiative? (9.11.2011) http://goo.gl/saiAJ
- Google+ Pages Launched – Metropolia Career Services On Board (9.11.2011) http://goo.gl/bMt5z
- Share Photos, Get Google+ Followers! (5.1.2012) http://goo.gl/9GzUi
- Facebook Brand Page Timeline Encourages Shouting Instead Of Listening (8.3.2012) http://goo.gl/dnxlN
- Google+ pages In Finland: Angry Birds 1st, Metropolia Career Services 3rd (8.3.2012) http://goo.gl/0ADsq

Unknown kirjoitti...

Olenkin lukenut blogiasi, mielenkiintoisia juttuja. Metropolia on hyvä esimerkki aktiivisesta yrityssivusta.